Archive for Полякова Олена

Огляд нового Професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»

Поговоримо про нові вимоги до професійних компетентностей вчителя

Наказом МОН від 29.08.2024 №1225 затверджено професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Його розроблено на заміну професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736. Тож ми підготували огляд професійних якостей, необхідних для виконання трудових функцій  вчителя.

ДЕТАЛЬНІШЕ

Атестація педагогів 2024/2025: нормативно-правовий аспект

Восени у закладах освіти розпочинається масштабна та відповідальна робота – проведення комплексного оцінювання професійної діяльності педагогів.

Пропонуємо огляд основних вимог нормативних документів, який допоможе якісно підготуватись до атестації і побудувати чітку та ефективну траєкторію роботи в міжатестаційний період.

Основні законодавчі документи 

Атестація 2025: порядок проведення

Помилки в навчанні математики: коли можуть бути корисними та як їм зарадити

Навчання математики – це процес, який часто супроводжують помилки. Та не варто хвилюватися, адже це природний етап пізнання. Математика вимагає точності, логічного мислення і розуміння складних теорій. А помилки можуть бути не лише перешкодою, але й цінним інструментом для розвитку дітей.

Детальніше

Підготовка до нового навчального року: методичний кейс на 2024/2025 навчальний рік

Лист Міністерства освіти і науки України від 23.08.2024 року №№ 1/15281-24 “Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти”

Рекомендації щодо викладання в школах навчальних предметів та інтегрованих курсів: лист МОН

Лист Міністерства освіти і науки України від 5 червня 2024 року № 1/9930-24 “Про надання роз’яснень щодо формування 1-х класів з 01.09.2024 ​та розподілу освітньої субвенції”

Постанова КМ України №841 від 23.07.2024 року “Про початок нового навчального року під час воєнного стану в Україні”

Лист МОН України №1/13519-24 від 30.07.2024 “Про методичні рекомендації з оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами”

Наказ МОН № 1112 від 07.08.2024 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні».

2024/2025 навчальний рік: добірка та огляд нових нормативних документів

Перший урок для 1-11 класів у 2024/2025 н.р.

Проводимо перший урок, який запамʼятається учням

Усе про “Уроки щастя”

Збираємо дітей до школи: добірка корисних матеріалів від “НУШ”

Календарно-тематичне планування  початкова школа на 2024/2025 н.р.

Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у початкових класах закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою

Вчимо дітей ставити цілі та досягати їх: методичка для вчителів

З 1 ВЕРЕСНЯ В ПЕРШИХ КЛАСАХ МАЄ БУТИ НЕ БІЛЬШЕ НІЖ 24 УЧНІВ: РОЗʼЯСНЕННЯ

З 1 вересня 2024 року максимальна наповнюваність початкових класів державних і комунальних закладів загальної середньої освіти може становити не більше ніж 24 учні (відповідно до частин першої та другої статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

У 2024/2025 році ця норма поширюється на всі перші класи, які навчатимуться в очному або змішаному (чергування очного й дистанційного навчання з певною періодичністю) форматах. Для решти класів максимальна наповнюваність залишається 30 учнів.

Наповнюваність класів, які вчаться дистанційно, може бути більшою за 24 учні (для перших класів) та за 30 учнів (для інших класів). Ця норма чинна під час дії воєнного стану.

Детальніше

Перевіряємо готовність дитини до школи: що бажано вміти майбутнім першокласникам

У початковій школі дитина починає досліджувати, за якими правилами живе суспільство. Вона вчиться керувати своїми поведінковими реакціями, робити вибір, спілкуватися як з однолітками, так і з іншими дорослими…

З матеріалу для батьків майбутніх першокласників ви дізнаєтеся:

  • що бажано знати та вміти дитині на фізичному, емоційному, соціальному та інтелектуальному рівнях перед першим класом;
  • як батькам не перестаратися, готуючи майбутніх першокласників;
  • як загалом розповідати про школу.

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

Математичні сходинки: що має вміти дитина наприкінці кожного класу початкової школи

По завершенню кожного навчального року батьки очікують, що їхня дитина опанувала нову сходинку знань – розвинула навички та здобула нові вміння.

Математика є фундаментальною наукою, яка супроводжуватиме дітей у кожному класі школи та знадобиться в дорослому житті. Для того, аби не проґавити вивчення основ, сьогодні хочемо поділитися з вами тими найважливішими математичними навичками, якими мають володіти учні наприкінці кожного класу початкової школи.

Цей матеріал стане орієнтиром для батьків, які хочуть краще розуміти, чи впоралася їхня дитина з програмовими вимогами та чи варто щось надолужити для вдалого старту в наступному класі.

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

Рекомендації з використання в школах штучного інтелекту: МОН і Мінцифри презентували проєкт документа

Для українських шкіл розробили проєкт інструктивно-методичних рекомендацій щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту.

Ознайомитися з положеннями та повним текстом документа можна нижче або за посиланням.

“Штучний інтелект може дещо спростити та поліпшити роботу вчителів. Наприклад, створювати презентації та допомагати формувати індивідуальні освітні траєкторії для кожного учня. Цим документом ми пояснюємо, як перетворити штучний інтелект на власного помічника. Реалізація рекомендацій допоможе трансформувати українську освіту й зробити її більш інноваційною”,  розповів міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Зокрема, у рекомендаціях є приклади промптів, які допоможуть вчителям правильно генерувати запити в ChatGPT.

Формувальне оцінювання – не виклик, а інструмент на допомогу: як змінилося його використання в умовах війни

Тривалий час і вчителям, і батькам було складно зрозуміти, як оцінювати учнівство не балами, а словами. Та ще й так, щоб це мотивувало й описувало прогрес кожної й кожного під час навчання.

Саме такий підхід передбачає формувальне оцінювання. Утім, як показало дослідження “”Нова українська школа” в 5–6–х класах: виклики впровадження”, проведене ГО “Смарт освіта”, частина вчительства, яке працює з 5–6 класами НУШ, досі не розібралася, що саме передбачає формувальне оцінювання та як його використовувати на практиці.

А ті, хто потоваришував із формувальним, бачать у ньому чимало переваг, особливо під час навчання в умовах війни. Наприклад, декілька вчительок розповіли редакції “НУШ”, що формувальне оцінювання на дистанційці дає змогу постійно надавати учнівству зворотний зв’язок. А ще – мотивує дітей до навчання та вчить їх адекватно реагувати на критику.

Також учасниці курсів від програми “Демократична школа” Європейського центру ім. Вергеланда (Норвегія), розповіли:

  • як війна вплинула на роботу з формувальним оцінюванням;
  • які переваги бачать вчителі в його застосуванні;
  • як педагоги та шкільні адміністрації поглиблюють свої знання про формувальне оцінювання;
  • як змінилося розуміння формувального оцінювання.

Детальніше

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

Про “батьківські збори” з погляду закону: обовʼязковість відвідування та теми для обговорення

Нормативні акти, які були прийняті в системі освіти за останні 10 років, усіляко уникають поняття “батьківські збори”. Адже така форма спілкування не дає можливості обговорити проблеми та успіхи конкретної дитини, водночас не порушуючи її права на повагу до гідності, конфіденційність тощо. Згадка про “батьківські збори” нині залишилася лише в одному нормативному документі.

Раніше “Нова українська школа” розповідала про нестандартні рішення для продуктивної комунікації з батьками:

Практика проведення батьківських зборів у закладах освіти України популярна, відтак у батьків виникають питання:

  • чи обовʼязково відвідувати батьківські збори та чи можна процедурно відмовитися від цього;
  • які теми можна обговорювати публічно;
  • чи можуть батьки ініціювати збори, чи це робить лише класний керівник;
  • чи мають результати зборів юридичну силу та чи варто вести протокол.

ДЕТАЛЬНІШЕ